‘Thriller’ de Michael Jackson a los 30: Cómo un álbum cambió al mundo == Michael Jackson’s ‘Thriller’ at 30: How One Album Changed the World

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THRILLER ALBUM RELEASED 30 YEARS AGO TODAY EL ÁLBUM THRILLER FUE LANZADO HOY HACE 30 AÑOS
It’s hard to believe it’s been 30 years since the release of the biggest selling album of all time. What is your favorite song from the album? Es difícil creer que han pasado 30 años desde el lanzamiento del álbum más vendido de todos los tiempos. ¿Cuál es tu canción favorita del álbum?

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Para conmemorar este 30 aniversario de Thriller, traduje este artículo, ya que contiene hechos históricos y reales… Creo que es bueno 🙂

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¡FELIZ 30 ANIVERSARIO THRILLER! o 30 años y aún vigente… Así es la buena música 🙂 atemporal.

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Michael Jackson’s ‘Thriller’ at 30: How One Album Changed the World ‘Thriller’ de Michael Jackson a los 30: Cómo un álbum cambió al mundo
by Steve Greenberg, Special to Billboard | November 29, 2012 10:00 EST por Steve Greenberg, Especial para Billboard | 29 de noviembre 2012 10:00 EST
“Thriller” conquered racial divides and evolving platforms at MTV, radio “Thriller”, conquistó las divisiones raciales y evolucionó plataformas en MTV, y la radio
 When executives of CBS Records went about the business of preparing for the November 30 release ofMichael Jackson‘s “Thriller” in the fall of 1982, they knew they had on their hands a terrific album by one of the biggest superstars in the music industry. But they were also a bit concerned, since the timing of Jackson’s follow-up to his mega-selling 1979 album “Off The Wall” could not have seemed worse. Cuando los ejecutivos de CBS Records estaban preparando para el 30 de noviembre la liberación de “Thriller” de Michael Jackson en el otoño de 1982, sabían que tenían en sus manos un álbum excelente de una de las más grandes superestrellas de la industria musical. Pero también estaban un poco preocupados, ya que el calendario del seguimiento de Jackson de su mega-vendido álbum de 1979 “Off The Wall” no pudo haber parecido algo peor.
For starters, the record industry as a whole was in a bad slump, with shipments industry-wide down by 50 million units between 1980 and 1982. CBS Records’ own profits were down 50% and sales were down over 15% for the year. As a result, major company-wide layoffs occurred in mid-August, on a day the company would remember as  “Black Friday.” CBS desperately needed Jackson’s album to be a hit, but market conditions appeared daunting. Para empezar, la industria discográfica en su conjunto estaba en una mala racha mala, con una baja en toda la industria hacia por 50 millones de unidades entre 1980 y 1982. Las propias ganancias de CBS Records se redujeron un 50% y las ventas bajaron más de un 15% para el año. Como resultado de ello, los despidos de los ejecutivos de la empresase produjeron a mediados de agosto, en un día que la compañía recuerda como el “Viernes Negro”. CBS necesitaba desesperadamente que el álbum de Jackson fuera un éxito, pero las condiciones del mercado parecían desalentadoras.
Stories circulated in the press about how the slump in the business stemmed from kids feeding their money into the coin slots of video game arcades instead of spending it on music. But that trendy theory was, to say the least, inadequate in explaining the industry’s malaise. What really had happened over the previous three years was a seismic technological shift that had torn apart the very idea of the mass audience upon which pop hits depended: By the end of the 70s, 50.1% of radio listeners were tuned to FM, ending AM’s historical prevalence and hastening the demise of the mass-audience Top 40 stations that had dominated the radio ratings since the 1950s. By 1982, FM commanded 70% of the audience-and among the 12-24 year old demographic, it was 84%. Consequently, a mass pop music audience that crossed demographic lines could not be sustained. Instead of listening to stations which offered “the best of everything” as they had on the old AM Top 40’s, the abundance of choice on FM afforded listeners the luxury of hearing only the musical sub-genre they liked on more narrowly formatted stations, without having to wade through everything else. The result of this shift was that each audience segment had only limited exposure to the music played on the formats targeted to other audience groups. Historias circularon en la prensa sobre cómo la caída en el negocio surgió ya que los niños gastaban su dinero en juegos de vídeo arcades  en lugar de gastarlo en la música. Pero esa teoría moderna fue, por decir lo menos, insuficiente para explicar el malestar de la industria. Lo que realmente había sucedido en los últimos tres años fue un cambio radical tecnológico que había destrozado la idea misma de la audiencia de masas en la que éxitos pop dependían: A finales de los años 70, el 50,1% de los oyentes de la radio sintonizaba la radio FM, terminando con la prevalencia histírica de la AM y aceleró la desaparición de la audiencia de masas-Las Top 40 estaciones que habían dominado los ratings de radio desde 1950. En 1982, FM lidereaba el 70% de la audiencia, y entre el grupo demográfico de 12-24 años de edad, que era del 84%. En consecuencia, una audiencia masiva de música pop que cruzara las líneas demográficas no podía sostenerse. En lugar de escuchar a las estaciones que ofrecían “lo mejor de todo”, como ellos hacían en el viejo Top 40 de AM, la abundancia de opciones en FM aportó a los oyentes el lujo de escuchar sólo el sub-género musical que les gustaba en más estrechas estaciones con formato, sin tener que vadear a través de todo lo demás. El resultado de este cambio fue que cada segmento de audiencia tenía muy pocos datos acerca de la música que se reproducía en los formatos dirigidos a otros grupos de audiencia.
Billboard columnist Mike Harrison noted in 1981 that “No longer is there an exclusive Top 40 anything, but rather an ever-changing multitude of Top 40’s, depending upon the genre one wants to research or focus on. He added “Those who enjoy a-little-bit-of-this-and-a-little-bit-of-that….constitute a minority.” In fact, by 1982 many markets, including major ones like New York City, didn’t even have a mass appeal Top 40 station anymore. Precision targeting of audiences meant that radio stations needed to avoid playing anything that fell outside their target listeners’ most narrowly-defined tastes. Failure to do this would lead to listener “tune-out,” the fatal turning of the dial. El columnista de Billboard Mike Harrison señaló en 1981 que “Ya no hay un exclusivo Top 40 de nada, sino más bien una multitud siempre cambiante de Top 40s, dependiendo del género que se quiera investigar o enfocar. Añadió que” Aquellos que disfrutan de un- poco-poco-de-este-y-un-poco-poco-del otro… constituyen una minoría. “De hecho, en 1982 muchos mercados, incluyendo los más importantes como Nueva York, ni siquiera tenían ya un atractivo para las masas estaciones Top 40. La precisión de la orientación de público hizo que las estaciones de radio necesitaran evitar tocar cualquier cosa que cayera fuera de los gustos de sus oyentes objetivo “más estrechamente definidas. De lo contrario llevarían al oyente “girar”, el giro fatal de la perilla de cambio de estación.
This situation led Newsweek, in an April, 1982 article titled “Is Rock on The Rocks?” to assert that increased fragmentation had drained most of the excitement from the pop scene, as there was no longer much cross-fertilization between musical styles. Newsweek concluded their article on what they called “rock’s doldrums” by reminiscing about the “good old days” when Elvis Presley and the Beatles created excitement by providing an identifiable center to the pop music world, recording music that the various segments of the pop music audience could all share. According to Newsweek, Elvis and the Beatles were “Phenomena produced by a nation responding in unison to the sounds on every Top 40 radio station.” The magazine went on to predict that “In today’s fragmented music marketplace, no rock star can hope to have that kind of impact.” Esta situación llevó a la revista Newsweek, en un artículo de abril de 1982 titulado “Is Rock on The Rocks?” (¿Hay movimiento en el Rock?) afirmando que una mayor fragmentación había agotado la mayor parte de la emoción de la escena pop, ya que no había mucho intercambio de ideas entre los estilos musicales. Newsweek concluyó su artículo sobre lo que llamaron “rock a capa caída” recordando los “buenos viejos tiempos” cuando Elvis Presley y los Beatles crearon emoción al proporcionar un centro identificable por el mundo de la música pop, grabando música que los diversos sectores del público de la música pop pudieran todos compartir. Según Newsweek, Elvis y los Beatles eran “fenómenos producidos por una nación respondiendo al unísono a los sonidos en cada estación de radio Top 40”. La revista llegó a predecir que “En el mercado actual de la música fragmentada, una estrella de rock no puede aspirar a tener ese tipo de impacto”.
If that prognosis wasn’t enough to give CBS Records executives sleepless nights, one aspect of radio’s fragmentation was particularly scary: Since the start of the decade, black music had been increasingly banished from most white-targeted radio stations. This was partially due the virulent, reactionary anti-disco backlash that resulted in the implosion of that genre at the end of 1979. As the 80’s dawned, programmers increasingly stayed clear of rhythm-driven black music out of fear of being branded “disco,” even when the black music in question bore little resemblance to disco.  This backlash was greatly magnified by the demise of AM mass appeal Top 40 radio at the hands of FM, which led to black artists being ghettoized on urban contemporary radio, while disappearing from pop radio, which focused on a more narrow white audience. Si ese pronóstico no fue suficiente para dar a los ejecutivos de CBS Records noches sin dormir, uno de los aspectos de la fragmentación de la radio fue particularmente aterrador: Desde el inicio de la década, la música negra había sido cada vez más desterrada de la mayoría de las estaciones de radio orientadas a blancos. Esto se debió en parte al virulento, reaccionario contragolpe anti-disco que dio lugar a la implosión de ese género a finales de 1979. Cuando llegaron los años 80, los programadores incrementaron la eliminación del ritmo impulsado por la música negra por temor a ser tildados de “disco”, incluso cuando la música negra en cuestión se parecía muy poco a la disco. Esta reacción se magnificó en gran medida por la desaparición del atractivo Top 40 de AM para las masas a manos del FM, lo que llevó a los artistas negros a estár separados de la radio urbana contemporánea, mientras que desaparecieron de la radio pop, que se centró en una audiencia blanca más estrecha.
How dramatic was the decline of black music on the pop charts in that period? In 1979, nearly half of the songs on the weekly Billboard Hot 100 pop chart could also be found on the urban contemporary chart. By 1982, the amount of black music on the Hot 100 was down by almost 80%. The fall of that year represented the nadir of black music’s presence on the pop chart: Not one record by a black artist could be found in the Top 20 on the Top 200 album chart or the Hot 100 singles chart for three consecutive weeks that October-a phenomenon unseen since before the creation of Top 40 radio in the mid 1950s. ¿Cómo fue el dramático descenso de la música negra en las listas de popularidad en ese período? En 1979, casi la mitad de las canciones en el semanal lista Billboard Hot 100 pop también se puede encontrar en las listas urbanas contemporáneas. Para 1982, la cantidad de música negra en el Hot 100 bajaba casi un 80%. La caída de ese año representó el punto más bajo de la presencia de la música del negra en la lista pop: Ninguna grabación de un artista negro se puede encontrar en el Top 20, en la lista de álbumes Top 200 o el los sencillos Hot 100 durante tres semanas consecutivas ese octubre- un fenómeno no visto desde antes de la creación del Top 40 de la radio a mediados de 1950.
In this environment, numerous No. 1 urban contemporary hits, like Roger Troutman’s “Heard It Through the Grapevine” or “Burn Rubber” by the Gap Band, failed to make the pop Top 40, and one, Zapp’s “Dance Floor,” failed to even crack the Hot 100. Prince’s “1999,” which would later emerge as a pop culture anthem, flopped at Top 40 radio even as it soared up the urban chart. A black superstar like Rick James could sell over 4 million albums while remaining unknown at the time to most listeners of white-oriented radio. His “Super Freak,” which like “1999” would eventually come to be considered iconic, peaked at No. 16 on the Hot 100 in 1981, and was not played at all on many pop stations, whose programmers shied away because it had “that disco feel.” En este contexto, numerosas éxitos urbanos contemporáneos N º 1, como “Heard It Through the Grapevine” de Roger Troutman o “Burn Rubber” por la Gap Band, no pudieron llegar al Top 40, y uno, “Dance Floor,”  de Zapp, no llegó a romper incluso el Hot 100.  “1999” de Prince, que más tarde surgiría como un himno de la cultura popular, bajó en el Top 40 de la radio aún cuando se llegó a las listas urbanas. Una superestrella negra como Rick James podría vender más de 4 millones de discos mientras que permanecía como desconocido en el momento para la mayoría de los oyentes de radios orientadas a blancos. Su “Super Freak”, que al igual que “1999” con el tiempo llegaría a ser considerada emblemática, alcanzó el puesto N º 16 en la lista Hot 100 en 1981, y no se reprodujo en absoluto en muchas estaciones de pop, cuyos programadores rehuyeron porque tenía “esa sensación a disco”
In all of 1982, only two No. 1 records on the Billboard Hot 100 were by black artists: Lionel Richie’s “Truly” and “Ebony and Ivory” by Stevie Wonder in tandem with Paul McCartney (In fact, they were the only two records by black artists to even make the Top 3). And those two records veered so far into easy-listening territory that neither of them even made it to No. 1 on the black chart (Billboard rechristened the R&B chart as the Top Black Singles chart in June of 1982). In fact, the only record to hit No. 1 on both the pop and black charts during all of 1982 was by a white act: “I Can’t Go For That” by Hall & Oates. En todo 1982, sólo dos grabaciones en el N º 1 en el Billboard Hot 100 fueron de artistas negros: Lionel Richie “Truly” y “Ebony and Ivory” con Stevie Wonder en conjunto con Paul McCartney (De hecho, estas fueron las únicas dos grabaciones por artistas negros que incluso llegaron al Top 3). Y etas dos grabaciones se desviaron muy pronto a ese territorio de fácil escucha ya que ninguna de ellos ni siquiera lo llegó al N º 1 en la lista negra (Billboard rebautizó la lista de R & B como la lista de Top sencillos negros en junio de 1982). De hecho, la única grabación que llegó al número 1 en las listas pop y negra durante todo 1982 fue por un artista blanco: “I Can’t Go For That” por Hall & Oates.
A seemingly impenetrable wall had been erected between the black listening audience and its white counterpart; for the most part, neither black kids nor white kids had any idea what the other was listening to. And just as it seemed things couldn’t get more difficult for a black artist hoping for across the board appeal, something new and scary appeared on the scene: MTV. MTV’s playlist was just as fragmented as that of white radio, and it was taking the music world by storm. Un muro impenetrable que aparentemente se había erigido entre el público escucha negro y su contraparte blanca, en su mayor parte, ni los niños ni los niños negros blancos tenían ni idea de lo que el otro estaba escuchando. Y justo cuando parecía que las cosas no podían ponerse más difíciles para un artista negro esperando al otro lado de la apelación, algo nuevo y aterrador apareció en la escena: MTV. La lista de MTV estaba tan fragmentada como el de radio blanca, y estaba tomando el mundo de la música.
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Michael Jackson’s ‘Thriller’ at 30: How One Album Changed the World ‘Thriller’ de Michael Jackson a los 30: Cómo un álbum cambió al mundo
by Steve Greenberg, Special to Billboard  |   November 29, 2012 10:00 EST por Steve Greenberg, Especial para Billboard | 29 de noviembre 2012 10:00 EST
“Thriller” conquered racial divides and evolving platforms at MTV, radio “Thriller”, conquistó las divisiones raciales y evolucionó las plataformas de MTV, y la radio
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History has been unkind to early MTV’s exclusion of black music from its format, but this is somewhat unfair. Launched at the height of radio playlist segregation, the channel at first could not fathom the idea that its target audience–teens in the overwhelmingly white suburbs and small towns who were the first to receive MTV on their cable television systems in late 1981 — would want to hear black records, with which they were unfamiliar. In a world without mass appeal Top 40 radio, the idea of mass appeal Top 40 video was far from obvious. But at least on the radio dial, there were choices for those who wanted to seek out black music. On television, MTV was the only game in town. And its power to steer pop tastes was quickly becoming apparent, as hits began to gather steam in the hinterlands simply due to MTV exposure, without any radio play. La historia ha sido cruel con la exclusión temprana de MTV de la música negra de su formato, pero esto es algo injusto. Lanzado a la altura de la segregación en las listas de reproducción en la radio, el canal en un principio no podía entender la idea de que su público objetivo – los adolescentes en los suburbios mayoritariamente blancos y pequeños pueblos que fueron los primeros en recibir MTV en sus sistemas de televisión por cable a finales de 1981 – querrían escuchar grabaciones de negros, con los que no estaban familiarizados. En un mundo sin atractivo para las masas Top 40 de radio, la idea de atraer a las masas Top 40 video estaba lejos de ser evidente. Pero, al menos en el dial de la radio, había opciones para aquellos que querían buscar música negra. En la televisión, MTV era el único juego en la ciudad. Y su poder para dirigir los gustos pop se estaba convirtiendo rápidamente aparente, conforme los éxitos empezaron a todo vapor en el interior del país, simplemente debido a la exposición MTV, sin el tocarse en la radio.
MTV’s true impact was not fully felt until the channel made its debut on cable systems in the New York and Los Angeles areas in September of 1982. Suddenly, that which had been a rumor wafting in from the heartland became a loud thunderclap waking up the cultural agenda setters in the nation’s twin media capitals, who accurately hyped MTV as the Next Big Thing. It is no coincidence that the aforementioned nadir of black music’s presence on the pop charts occurred in October, 1982 — a moment when all of pop radio and the only music channel on television excluded it from the mix. El verdadero impacto de MTV no se sintió completamente hasta que el canal hizo su debut en los sistemas de cable en Nueva York y en Los Ángeles en septiembre de 1982. De repente, lo que había sido un rumor flotando en el corazón se convirtió en un fuerte despertar de trueno para los emisores de la agenda cultural en las capitales gemelas de medios del país, que precisamente hecharon porras para MTV como la próxima gran cosa. No es casualidad que el mencionado punto más bajo de la presencia musical negra en las listas de éxitos se produjera en octubre de 1982 – un momento en que toda la radio pop y el canal de música en la televisión los excluyeron de sus mezclas.
Enter Michael Jackson. By the time he delivered “Thriller” to CBS’s Epic label in 1982, Jackson had been one of the top recording stars in the world for over a dozen years, both with and without his brothers. However, his most recent album, the mega-hit “Off The Wall,” which spawned four Top 10 singles, had been released in 1979, a year when 40% of the songs that reached the Top 3 on the Hot 100 were by black artists, before the wall separating black and white music on the radio arose. Ingresa Michael Jackson. En el momento en que él entregó “Thriller” al sello Epic de CBS en 1982, Jackson había sido una de las estrellas de grabación más importantes del mundo por más de una docena de años, con o sin sus hermanos. Sin embargo, su álbum más reciente, el mega-hit “Off The Wall”, que tuvo cuatro sencillos Top 10, había sido liberado en 1979, año en que el 40% de las canciones que alcanzaron el Top 3 en el Hot 100 fueron por artistas negros, antes de que el muro que separó la música en blanco y negro en la radio surgiera.
CBS Records was well aware that there were no black records at all in the pop Top 20 the week they sent the debut single from “Thriller” to radio in October of 1982. Faced with the very real possibility that Jackson’s record would fail to become exposed to a crossover radio audience, the record company took no chances. That first single, “The Girl Is Mine,” was a gentle, easy-listening leaning duet with the ex-Beatle Paul McCartney, most recently Stevie Wonder’s duet partner. The presence of McCartney, still very much a pop radio mainstay in the early 80’s, virtually insured the song’s acceptance at white radio. And, aware that MTV didn’t play videos by black artists, CBS simply didn’t make one for Jackson’s first single from “Thriller.” CBS Records estaba consciente de que no hubo grabaciones negras en todo en el Top 20 pop la semana que enviaron el primer sencillo de “Thriller” a la radio, en octubre de 1982. Ante la posibilidad muy real de que el álbum de Jackson podría fallar en ser expuesto a una audiencia cruzada de la radio, la compañía de discos no tomó riesgos. El primer sencillo, “The Girl Is Mine”, era un suave y fácil de escuchar dueto realizado con el ex-Beatle Paul McCartney, el más reciente socio de dueto de Stevie Wonder. La presencia de McCartney, todavía es un pilar en la radio pop en la década de los 80, prácticamente aseguraba la aceptación de la canción en la radio blanca. Y, consciente de que MTV no reproducía videos de artistas negros, CBS simplemente no hizo uno para el primer sencillo de “Thriller” de Jackson
“The Girl Is Mine” debuted on the Billboard Hot 100 on November 6th, 1982, the date on which, not coincidentally, the rebound of black music’s presence on that chart began, after a three-year steady decline. The fluffy single was not well received by critics. “Michael’s worst idea since ‘Ben,'” was how Robert Christgau, writing in the Village Voice, judged it. For an album that not long after would be viewed as a masterpiece, this was an inauspicious beginning, although it did get on white radio as intended. “The Girl Is Mine” debutó en el Billboard Hot 100 el 6 de noviembre de 1982, fecha en la que, no por casualidad, el repunte de la presencia de la música negra en esa carta se inició, después de una baja constante de tres años. El sencillo suave no fue bien recibido por la crítica. “La peor idea de Michael desde ‘Ben'”, fue como Robert Christgau, escribiendo en el Village Voice, lo juzgó. Para un disco que no mucho después sería considerado como una obra maestra, se trata de un comienzo poco auspicioso, a pesar de que ingresó en la radio blanca según lo previsto.
The “Thriller” album itself was released three weeks later, November 30th, and on the chart dated December 25th it debuted at No. 11. This was a highly respectable chart debut in those pre-Soundscan days, although unexceptional, as even back then it was not unheard of for albums to debut inside the Top 10 or even at No. 1. In January, the album inched into the Top 10, moving to No. 9 for two weeks, then No. 8, before stalling for three weeks at No. 5, which was as far as the momentum generated by “The Girl Is Mine” would take it. While the album could already be considered a hit, “Thriller’s” chart performance in those early weeks gave no hint of the juggernaut it would turn out to be. El álbum “Thriller” por sí mismo fue liberado tres semanas después, el 30 de noviembre, y en la lista de fecha 25 de diciembre debutó en el N º 11. Este fue un debut en los gráficos muy respetable en aquellos tiempos pre-Soundscan, aunque no excepcional, ya que hasta ese entonces no era desconocido para los álbumes debutar en el Top 10 o incluso en el N º 1. En enero, el álbum avanzó en el Top 10, pasando al N º 9 durante dos semanas, luego N ° 8, antes de estancarse durante tres semanas en el N º 5, que fue todo lo que el impulso que tomaría generado por “The Girl Is Mine”. Mientras que el álbum ya puede considerarse un éxito, la actuación en las listas de “Thriller” en esas primeras semanas no eran ni el rastro del monstruo sería llegar a ser.
On the strength of the No. 2 pop chart peak of “The Girl Is Mine” just after Christmas, CBS Records knew their strategy to lead at radio with the McCartney “Trojan Horse” was a success.  As 1983 began, the label prepared its campaign for the album’s second single, the more “urban” sounding “Billie Jean.” With the table already set, pop radio immediately started to play this follow-up single, and skeptics were indeed happy to find that “Thriller” had more thrilling things to offer than the McCartney duet. “Billie Jean” was nothing short of breathtaking, the kind of single that makes you stop in your tracks and always remember where you were when you first heard it. But with MTV the rage of the music world that winter, there was no way Jackson could occupy the central spot in pop culture without its support. And MTV didn’t play black records. En la fuerza del pico en el N º 2 en la lista pop de “The Girl Is Mine” justo después de Navidad, CBS Records sabían que su estrategia de liderar en la radio con el “Caballo de Troya” de McCartney fue un éxito. Conforme 1983 inició, la disquera preparó su campaña para el segundo sencillo del álbum, el de sonido más “urbano”: “Billie Jean”. Con la mesa puesta, la radio pop inmediatamente comenzó a tocar esta este sencillo de seguimiento, y los escépticos estaban realmente encantados de encontrar que “Thriller” tenía cosas más emocionantes que ofrecer que el dúo con McCartney. “Billie Jean” era nada menos que impresionante, la clase de sencillo que te hace parar en tus pistas y recordar siempre dónde estabas la primera vez que lo escuchaste. Pero con la furia de MTV del mundo de la música ese invierno, no había manera de que Jackson pudiera ocupar el lugar central en la cultura pop sin su apoyo. Y MTV no tocaba grabaciones negras.
CBS gambled and filmed expensive videos for both “Billie Jean” and the next single, “Beat It”–videos that were a joy to behold. Jackson was a natural video star, his era’s premiere song and dance man. The two videos introduced a standard of choreography previously unseen in music videos, arguably surpassing even James Brown’s 1960s live work, until then the gold standard against whom all R&B dancers were judged. CBS se la jugó y filmó vídeos costosos tanto para “Billie Jean” como para el siguiente sencillo, “Beat It” – videos que eran un disfrute para la vista. Jackson fue una estrella natural de vídeo, su era de estreno de canciones de su época y hombre de baile. Los dos vídeos introdujeron una norma de coreografía inédita en videos musicales, posiblemente superando incluso el trabajo de 1960 de James Brown, hasta entonces el estándar de oro contra el cual todos los bailarines de R & B fueron juzgados.
As a visual art form, music video is naturally suited to choreography. Yet with the exception of Toni Basil’s “Mickey” clip from the previous fall, there really hadn’t been any accomplished dancing featured in videos shown on MTV. This was largely due to the fact that the music business hadn’t in recent years nurtured artists who could dance-even the stars of disco music weren’t consummate dancers themselves. All that would eventually change after “Thriller,” with the coming of Madonna, Michael’s sister Janet, and Paula Abdul, among others. But in the meantime, Michael Jackson had the MTV dance-floor to himself Como una forma de arte visual, el video musical se adapta naturalmente a la coreografía. Sin embargo, con la excepción del clip de Toni Basil “Mickey” desde el otoño anterior, en realidad no había habido ningún baile realizado aparecido en vídeos mostrados en MTV. Esto se debió al hecho de que el negocio de la música no estuvo en los últimos años alimentado por artistas que pudieran bailar, incluso las estrellas de la música disco no eran bailarines consumados por sí mismos. Todo lo que con el tiempo iba a cambiar después de “Thriller”, con la llegada de Madonna, la hermana de Michael, Janet, y Paula Abdul, entre otros. Pero, mientras tanto, Michael Jackson tenía la pista de baile de MTV para sí mismo.
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Michael Jackson’s ‘Thriller’ at 30: How One Album Changed the World ‘Thriller’ de Michael Jackson a los 30: Cómo un álbum cambió al mundo
by Steve Greenberg, Special to Billboard  |   November 29, 2012 10:00 EST por Steve Greenberg, Especial para Billboard | 29 de noviembre 2012 10:00 EST
“Thriller” conquered racial divides and evolving platforms at MTV, radio “Thriller”, conquistó las divisiones raciales y evolucionó las plataformas de MTV, y la radio
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Despite the obvious quality of the Jackson videos, MTV initially resisted playing them, claiming it was a rock station and Jackson didn’t fit the format. There is to this day some disagreement as to what led the channel to change its policy and add “Billie Jean.” At the time, a story was widely circulated that CBS chief Walter Yetnikoff resorted to threatening to pull all of his label’s videos off the channel if MTV didn’t play “Billie Jean,” but this claim has been refuted over the years by original MTV honchos Bob Pittman and Les Garland. They concede that the channel initially assumed it would not play the video, as its thumping beat and urban production did not fit the channel’s “rock” image. They contend however that in mid-February, after seeing the clip–which was possibly the best that had ever come across their desks–they began to re-think things. Coupled with the fact that even without MTV, the song had just leaped in one week from No. 23 to No. 6 on the Hot 100, the MTV execs concluded they should give it a shot. A pesar de la evidente calidad de los videos de Jackson, MTV inicialmente se resistió a transmitirlos, alegando que era una estación de rock y Jackson no se ajustaba al formato. Existe hoy en día un cierto desacuerdo en cuanto a lo que llevó a que el canal cambiara su política y añadiera “Billie Jean”. En ese momento, una historia circuló ampliamente sobre que el jefe de CBS Walter Yetnikoff recurrió a la amenaza de sacar todos los videos de su disquera fuera del canal MTV, si no reproducían “Billie Jean”, pero esta afirmación ha sido refutada en los últimos años por los originales jefes de MTV Bob Pittman y Garland Les. Admiten que el canal se supuso inicialmente que no iba a transmitir el vídeo, como ya que su ritmo y producción urbana no encajaban en la imagen de Rock del canal. Ellos sostienen sin embargo que a mediados de febrero, después de ver el clip – que es posiblemente el mejor que había jamás llegado a sus escritorios – comenzaron a replantearse las cosas. Junto con el hecho de que incluso sin MTV, la canción había saltado justo en una semana desde el número 23 al número 6 en la lista Hot 100, los ejecutivos de MTV llegaron a la conclusión que deberían darle una oportunidad.
MTV’s — and Jackson’s — timing was perfect. MTV debuted “Billie Jean,” on March 1st, just four days before the song hit No. 1 on the Hot 100, making it the first uptempo urban song to accomplish that feat in over two years. Simultaneously, “Billie Jean’s” momentum was the thing that finally pulled the “Thriller” album all the way up to No. 1 on the album chart in its 10th chart week. But a number one single and album turned out to be only the beginning-for both Jackson and MTV. MTV – y Jackson – el tiempo era perfecto. MTV estrenó “Billie Jean”, el 1 de marzo, cuatro días antes de que la canción llegara al número uno en el Hot 100, convirtiéndose en la primera canción uptempo urbano en lograr esa hazaña en más de dos años. Al mismo tiempo, fue el momentum “Billie Jean” lo que finalmente llevó al álbum “Thriller” en todo el camino hasta el N º 1 en la lista de álbumes en su décima semana en las listas. Sin embargo, un sencillo número uno y el álbum fuera resultó ser sólo el comienzo, tanto para Jackson como para MTV.
Featuring Jackson’s videos for “Billie Jean” and two weeks later for “Beat It” widened the video-clip channel’s appeal as much as airplay on MTV widened the appeal of Michael Jackson. MTV was already at the white-hot center of the pop universe, but it was only when they added Michael Jackson that they found their real star.  The idea of the hottest pop star in the world being shown on TV throughout the day-between the two clips, you didn’t need to sit in front of your TV for very long to catch Michael on MTV-made the network even more talked-about than before. New viewers watched MTV because they’d heard how great the Michael Jackson videos were; at the same time, MTVs core audience was blown away by videos featuring a type of music they weren’t supposed to like-except it turned out they did. To use a modern term to describe what was happening back then, MTV and Michael Jackson made each other go viral. Con el video de Jackson de “Billie Jean” y dos semanas después de “Beat It” se amplió el atractivo del canal de vídeo-clips tanto como el airplay en MTV amplió el atractivo de Michael Jackson. MTV ya estaba en el centro candente del universo pop, pero fue sólo cuando agregaron a Michael Jackson que encontraron a su estrella. La idea de la estrella más caliente del pop en el mundo mostrada en la televisión todo el día, entre los dos clips, usted no tenía que sentarse delante del televisor por mucho tiempo para ver a Michael en MTV haciendo a la red incluso más mencionada que antes. Nuevos espectadores vieron MTV porque habían oído lo buenos que los vídeos de Michael Jackson eran, al mismo tiempo, el público núcleo de MTV quedaron asombrados por videos con un tipo de música que no debería gustarles, excepto resultó que les gustó. Para usar un término moderno para describir lo que estaba ocurriendo en ese entonces, MTV y Michael Jackson se hicieron el uno al otro virales.
Jackson’s second MTV video, for “Beat It,” was yet another master stroke, incorporating live sound effects, real L.A. street gang members and the mass choreographed dancing which would become a signature part of Jackson’s videos. The “Billie Jean” video had been a revelation because it showcased the brilliance of Jackson’s performance. “Beat It” did that too, but it also set a new standard of production for music video itself, and in fact it became the more popular and acclaimed video of the two, despite the fact that “Billie Jean” was a bigger hit song. “Beat It” also represented another step in Jackson’s master plan to appeal across all musical boundaries, with its rock feel and Eddie van Halen guitar solo. It achieved that goal, being played on rock radio stations and earning Jackson yet another category of fans that would not otherwise have gravitated to his music (In this regard Michael Jackson was actually beaten to the punch by his older brother Jermaine, who featured the new wave band Devo on his 1982 hit “Let Me Tickle Your Fancy,” which had also garnered some rock airplay) El segundo video de Jackson en MTV, para “Beat It”, fue otro golpe maestro, que incorporó efectos de sonido en vivo, miembros de pandillas callejeras reales de L.A. y el baile en masa coreografiado que se convertiría en una parte de firma de los videos de Jackson. El video de “Billie Jean” había sido una revelación, ya que mostró la brillantez de la actuación de Jackson. “Beat It” hizo eso también, pero también estableció un nuevo estándar para la producción de vídeos musicales en sí, y de hecho se convirtió en el vídeo más popular y aclamado de los dos, a pesar de que “Billie Jean” fue una canción de éxito más grande. “Beat It” también representa otro paso en el plan maestro de Jackson para cruzar a través de todas las fronteras musicales, con su toque de rock y el solo de guitarra de Eddie Van Halen. Logró ese objetivo, se estaba reproduciendo en las estaciones de radio de rock y Jackson ganó otra categoría de admiradores que de otro modo no habrían gravitado a su música (A este respecto Michael Jackson fue golpeado realmente por la mano de su hermano mayor Jermaine, quien presentó la nueva ola de banda Devo en 1982 su éxito “Let Me Tickle Your Fancy”, que también había ganado un poco de tiempo aire de rock).
Then, just when it didn’t seem possible that Jackson could get any bigger, he did. On May 16th, with “Beat It” at No. 1 and “Billie Jean” still in the Top 10, Michael debuted the moonwalk on the Motown 25th Anniversary TV special on NBC. Drawn by a desire to see Michael Jackson’s first performance on a stage since the release of “Thriller,” 47 million Americans tuned in, many of whom did not yet have cable television and thus could not see Jackson’s videos on MTV. The performance Jackson gave that night hurled his career even further into the stratosphere. Entonces, justo cuando parecía imposible que Jackson pudiera ser más grande, lo hizo. El 16 de mayo, con “Beat It” en el N º 1 y “Billie Jean” siguiendo en el Top 10, Michael debutó el moonwalk en el especial del 25 aniversario de la Motown de la NBC. Atraídos por el deseo de ver la primera actuación de Michael Jackson en un escenario desde el lanzamiento de “Thriller”, 47 millones de estadounidenses sintonizaron, muchos de los cuales aún no contaban con televisión por cable y por lo tanto no podían ver los videos de Jackson en MTV. La actuación que Jackson dio esa noche lanzó su carrera aún más en la estratosfera.
A full year after “Thriller’s” release, after the record-setting seven Top 10 singles and countless weeks at No. 1 on the album chart, making it the best-selling album of all time, Jackson still had one more trick up his “Thriller” sleeve: On December 2nd, he debuted his nearly 14-minute John Landis-directed video for the album’s title track. It was immediately acclaimed as perhaps the greatest music video ever made and it reignited Michael-mania. A commercial videocassette featuring the short film shot to the top of the video chart and went on to become the biggest selling music video of all time. Meanwhile, the “Thriller” album, which had fallen out of the No. 1 position nearly six months earlier, now jumped back into the top spot just in time for Christmas and stayed there well into the new year. The Grammy telecast two months later, during which Jackson won eight Grammys, served as the formal coronation of Jackson as King of Pop, although now by that point the fact was obvious. Un año después de que “Thriller” fuera liberado, después de que el récord de siete sencillos Top 10 y un sinnúmero de semanas en el No. 1 en las listas de álbumes, convirtiéndose en el álbum más vendido de todos los tiempos, Jackson todavía tenía un truco más para su ” Thriller” bajo la manga: El 2 de diciembre, debutó su casi de 14 minutos video dirigido por John Landis para la pista del título del álbum. De inmediato fue aclamado como tal vez el vídeo musical más grande jamás hecho y volvió a encender la Michael-mania. Una cinta de vídeo comercial con el cortometraje saltó a la cima de la tabla de vídeos y se convirtió en el video musical más vendido de todos los tiempos. Mientras tanto, el álbum “Thriller”, que había caído de la posición número 1 casi seis meses antes, ahora dio un salto al primer puesto, justo a tiempo para la Navidad y se quedó allí hasta bien entrado el nuevo año. La transmisión del Grammy dos meses más tarde, durante el cual Jackson ganó ocho premios Grammy, fue la coronación oficial de Jackson como el Rey del Pop, aunque ahora por el hecho de que ese punto era evidente.
But “Thriller’s” legacy goes far beyond its own sales and awards accomplishments. Once MTV found success with Michael Jackson, videos by other black performers quickly appeared on the playlist. This development single-handedly forced pop radio to reintroduce black music into its mix: After all, pop fans, now accustomed to seeing black artists and white artists on the same video channel, came to expect the same mix of music on pop radio. It was impossible to keep the various fragments of the audience isolated from one another any longer. Mass-appeal Top 40 radio itself made a big comeback due to this seismic shift. Beginning in early 1983 in Philadelphia, and rapidly spreading through the country, one or more FM stations in every city switched to Top 40 and many rose to the top of the ratings playing the mix of music made popular by MTV-young rock and urban hits. Sin embargo, el legado de “Thriller” va mucho más allá de sus propias ventas y premios logrados. Una vez que MTV encontró el éxito con Michael Jackson, videos de otros artistas negros aparecieron rápidamente en las listas de reproducción. Este hecho por sí solo obligó radio pop de volver a introducir a la música negra en sus mezclas: Después de todo, los fans del pop, ahora acostumbrados a ver a los artistas negros y artistas blancos en el mismo canal de vídeos, llegaron a esperar la misma mezcla de música en la radio pop. Era imposible mantener los diversos fragmentos de la audiencia aislados uno de otro por más tiempo. El Top 40 de radio de masas en sí hizo una gran remontada debido a este cambio radical. A partir de principios de 1983 en Filadelfia, y está extendiéndose rápidamente por todo el país, una o más estaciones de FM en cada ciudad cambiaron al Top 40 y muchos se subieron a la cima de las clasificaciones que reproducían la mezcla de la música hecha popular por MTV-de rock joven y éxitos urbanos .
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youtube.com

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Michael Jackson’s ‘Thriller’ at 30: How One Album Changed the World ‘Thriller’ de Michael Jackson a los 30: Cómo un álbum cambió al mundo
by Steve Greenberg, Special to Billboard  |   November 29, 2012 10:00 EST por Steve Greenberg, Especial para Billboard | 29 de noviembre 2012 10:00 EST
“Thriller” conquered racial divides and evolving platforms at MTV, radio “Thriller”, conquistó las divisiones raciales y evolucionó las plataformas de MTV, y la radio
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But “Thriller’s” legacy goes far beyond its own sales and awards accomplishments. Once MTV found success with Michael Jackson, videos by other black performers quickly appeared on the playlist. This development single-handedly forced pop radio to reintroduce black music into its mix: After all, pop fans, now accustomed to seeing black artists and white artists on the same video channel, came to expect the same mix of music on pop radio. It was impossible to keep the various fragments of the audience isolated from one another any longer. Mass-appeal Top 40 radio itself made a big comeback due to this seismic shift. Beginning in early 1983 in Philadelphia, and rapidly spreading through the country, one or more FM stations in every city switched to Top 40 and many rose to the top of the ratings playing the mix of music made popular by MTV-young rock and urban hits. Sin embargo, el legado de “Thriller” va mucho más allá de sus propias ventas y premios logrados. Una vez que MTV encontró el éxito con Michael Jackson, videos de otros artistas negros aparecieron rápidamente en las listas de reproducción. Este hecho por sí solo obligó radio pop de volver a introducir a la música negra en sus mezclas: Después de todo, los fans del pop, ahora acostumbrados a ver a los artistas negros y artistas blancos en el mismo canal de vídeos, llegaron a esperar la misma mezcla de música en la radio pop. Era imposible mantener los diversos fragmentos de la audiencia aislados uno de otro por más tiempo. El Top 40 de radio de masas en sí hizo una gran remontada debido a este cambio radical. A partir de principios de 1983 en Filadelfia, y está extendiéndose rápidamente por todo el país, una o más estaciones de FM en cada ciudad cambiaron al Top 40 y muchos se subieron a la cima de las clasificaciones que reproducían la mezcla de la música hecha popular por MTV-de rock joven y éxitos urbanos.
In the age of “Thriller,” black music made a resounding comeback on the pop charts. If 1982 was the genre’s low point in terms of pop success, by 1985 more than one third of all the hits on the Billboard Hot 100 were of urban radio origin. Even Prince’s “1999” single, shut out of pop radio upon its initial release in 1982, was re-launched in mid-1983 and off the back of its belated MTV exposure became a huge pop radio success the second time around.  Thus, in a way few historians appreciate, the Michael Jackson/MTV team proved itself a remarkably progressive force, helping to reintegrate a fragmented popular culture at the dawn of the Reagan era. Black music was back at the center at the mainstream, and to this day it has never again been pushed from the spotlight. En la era de “Thriller”, la música negra hizo una reaparición rotunda en las listas de éxitos. Si 1982 fue el punto bajo del género en términos de éxito pop, en 1985 más de un tercio de todos los éxitos en el Billboard Hot 100 eran de origen de radio urbana. Incluso el sencillo “1999” de Prince”, excluido de la radio pop en su lanzamiento inicial en 1982, fue re-lanzado a mediados de 1983 y de su tardía exposición MTV se convirtió en un éxito enorme en la radio pop la segunda vez. Así, de una manera que pocos historiadores aprecian, el equipo Michael Jackson/MTV demostró ser una fuerza extraordinariamente progresista, lo que ayudó a reintegrar a una cultura popular fragmentada en los albores de la era Reagan. La música negra estaba de vuelta en el centro de la corriente principal, y hasta hoy nunca ha vuelto a ser empujada del centro de atención.
As an aside, the rise of MTV conversely spelled doom for country music’s fortunes in the pop world. Prior to MTV, country music had, since the early 70’s, become increasingly strong at pop radio, with its popularity culminating in the summer of 1981, during the “Urban Cowboy” craze, just as MTV was being launched.  That summer, there were an average of 11 country records on the Billboard Hot 100 in any given week. But MTV decided from day-one that country music would not be part of its programming and country’s performance at pop radio steadily nosedived from that point onward. Soon, country records were completely shut out of the Hot 100, something that had never happened before. Como acotación al margen, el aumento de la MTV, a la inversa escribe la perdición para fortuna la música country en el mundo pop. Antes de MTV, la música country estuvo, desde principios de los años 70, cada vez más fuerte en la radio pop, con su popularidad culminando en el verano de 1981, durante la locura “Urban Cowboy”, mientras que MTV fue lanzada. Ese verano, hubo un promedio de 11 grabaciones country en el Billboard Hot 100 en una semana determinada. Sin embargo, MTV decidió desde el primer día que la música country no sería parte de su programación y la participación del country en la radio pop constantemente cayó en picada a partir de ese punto. Pronto, las grabaciones country quedaron fuera de las listas Hot 100, algo que nunca había sucedido antes.
For all its record-setting accomplishments, the thing which never ceases to amaze me is that Michael Jackson pulled off what is perhaps the rarest trick in any field: After more than a decade of being an absolutely huge superstar, top of his field, sure-thing Hall of Famer, etc., he somehow found an extra gear and suddenly transcended mere superstardom, redefining the very notion of how big someone in his field could be. Try imagining J.K. Rowling suddenly coming out with a series of books that were so much better and more popular than the Harry Potter books that they rendered them a mere footnote to her career and you’ll get the idea of what Michael Jackson accomplished with “Thriller.” A pesar de sus logros récord-, lo que no deja de sorprenderme es que Michael Jackson se quitó lo que es quizás el truco más raro en cualquier campo: Después de más de una década de ser una superestrella absolutamente enorme, en el tope de su campo asegurado, El Salón de la Fama, etc, de alguna manera encontró un material extra y de pronto trascendió el mero estrellato, redefiniendo la propia noción de cómo podría ser alguien importante en su campo. Trate de imaginar a J.K. Rowling de repente saliendo con una serie de libros que fueran mucho mejores y más populares que los libros de Harry Potter que fueran dejados a un simple pie de página en su carrera y se le ocurriera la idea de lo que Michael Jackson logró con “Thriller”.
Newsweek’s prediction just six month earlier that no new mass-appeal superstar would ever again emerge had proven spectacularly wrong, and for the time being, rock’s doldrums had been cured. Robert Christgau proclaimed that 1984 was the greatest year for pop singles since the height of Beatlemania, crediting the revival of Top 40 radio and the integration of MTV for this development. And lest there be any doubt that “Thriller” truly did unify all corners of the pop audience, it’s worth noting that it won the hipper-than-thou Village Voice critics’ poll for album of the year in addition to all those Grammys. La predicción de Newsweek sólo seis meses antes de que ninguna nueva superestrella masiva podría emerger de nuevo demostró ser espectacularmente errónea, y por el momento, el abatimiento del rock se había curado. Robert Christgau proclamó que 1984 fue el mejor año para sencillos pop desde el tope de la Beatlemanía, con abono a la reactivación de la radio Top 40 y la integración de MTV para este desarrollo. Y para que no haya ninguna duda de lo que “Thriller” realmente hizo además unificar todos los rincones del público pop, vale la pena señalar que ganó la encuesta de los críticos Village Voice para el álbum del año además de todos los Grammys.
Predictably, the death of Michael Jackson caused a lamentation about the impossibility of anyone ever doing it again.  Shortly after Jackson’s death The New York Times editorialized: “Fame on the the level Mr. Jackson has achieved is all but impossible for pop culture heroes today, and quite likely it will never be possible again.” The similarity of these remarks to Newsweek’s 1982 incorrect prediction is uncanny. The notion that never again will the conditions be right for a truly mass, sustainable musical moment is myopic, to say the least. Como era de esperar, la muerte de Michael Jackson provocó un lamento acerca de la imposibilidad de que alguien alguna vez lo está haciendo de nuevo. Poco después de la muerte de Jackson The New York Times publicó un editorial: “La fama en el nivel que el Sr. Jackson ha logrado es casi imposible para los héroes de la cultura pop de hoy, y muy probablemente nunca será posible de nuevo.” La similitud de estas observaciones a la predicción incorrecta de 1982 de Newsweek es extraña. La idea de que nunca más volverá a haber las condiciones correctas para un momento musical de verdaderas masas sostenible es miope, por decir lo menos.
Despite a succession of on-line platforms that assume ever more fragmented audience niches, one would be foolish to bet against the potential for one to arise that encourages audience behavior which favors a vast coalition of sub-groups uniting behind something new and fantastic. Besides, pop music has always thrived on mass excitement; the yearning for shared cultural touchpoints seems to be hardwired into us. What “Thriller” taught us was that the right star, with the right product and the right technological environment, always has the ability to move us and to unite us all. A pesar de una serie de plataformas en línea que asumen nichos de audiencias cada vez más fragmentadas, sería una locura apostar en contra de la posibilidad de que surja una que fomente el comportamiento del público que favorece una vasta coalición de los sub-grupos unidos detrás de algo nuevo y fantástico. Además, la música pop siempre ha prosperado en la excitación de masas, el anhelo de puntos de contacto culturales compartidos que parece ser cableado en nosotros. Lo que “Thriller” nos enseñó fue que la estrella correcta, con el producto adecuado y el entorno tecnológico adecuado, siempre tiene la capacidad de movernos y unirnos a todos.
Happy 30th anniversary, “Thriller.” No doubt the next big thing is just around the corner. Feliz 30 aniversario, “Thriller”. Sin duda, la próxima gran cosa es a la vuelta de la esquina.
Steve Greenberg ( @steviegpro) is the founder of S-Curve Records and a Grammy winning record producer who had an integral role in developing the careers of Hanson, Joss Stone and the Jonas Brothers, among many others. Find more of his writing here. Steve Greenberg (@ steviegpro) es el fundador de S-Curve Records y productor de grabación ganador de Grammy quien tuvo un papel integral en el desarrollo de las carreras de Hanson, Joss Stone y los Jonas Brothers, entre muchos otros. Encuentre más de sus escritos aquí.

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Fuente/Source

billboard.com

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Por recordar…  Aclarando que esto fue para el álbum…

(Lo aclaro ya que también fue incluido el video de Thriller posteriormente en los registros históricos de la biblioteca del congreso.)

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JACKSON’S THRILLER ALBUM BECOMES US NATIONAL TREASURE ALBUM DE JACKSON THRILLER SE CONVIERTE EN TESORO NACIONAL DE ESTADOS UNIDOS
May 15, 2008 15 de mayo 2008
The US Library of Congress has officially added Michael Jackson’s Thriller to its National Recording Registry.. La Biblioteca del Congreso de EE.UU. ha añadido oficialmente Thriller de Michael Jackson a su “National Recording Registry.” (Registro Nacional de Grabaciones).
In an effort to preserve records deemed “culturally and aesthetically significant”, the Library has archived the album’s “best existing version” its existence in perpetuity. Aside from being the biggest selling album of all time, Thriller also contained seven #1 hit singles, remained on Billboard’s Top 10 for one year, won the Grammy award for Best Album and was recently inducted into the Grammy Hall of Fame En un esfuerzo por conservar las grabaciones consideradas “cultural y estéticamente significativas”, la Biblioteca ha archivado la “mejor versión existente” del álbum para su existencia a perpetuidad. Aparte de ser el álbum más vendido de todos los tiempos, Thriller también contuvo siete sencillos éxito #1, se mantuvo en el Top 10 de Billboard durante un año, ganó el premio Grammy al Mejor Álbum y recientemente fue incluido en el Salón de la Fama del Grammy.

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Fuente/Source

michaeljackson.com/us/news

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Una foto que seguramente ya han visto antes pero… por si no. 🙂

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MJ Beats | Edcyhis MJ Beats | Edcyhis
[RARIDADE] Bastidores do set de filmagens do curta Billie Jean (1982) [Rareza] Detrás de las escenas del cortometraje de Billie Jean (1982)
* Na foto, o diretor Steve Barron, Michael Jackson o ‘paparazzo’ * En la foto, el director Steve Barron, Michael Jackson y el “paparazzi”

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Recopilación de información y traducción al español  realizada por Gisela F., para tributomj.com Se autoriza la reproducción de esta entrada en otros sitios,siempre y cuando se agregue 1) la (s) fuente (s) original (es) de la información 2) El vínculo a esta entrada de este blog. Todas las fuentes.  EXCEPCIONES: No autorizamos que nuestro trabajo (Investigación, recopilación, traducción, etc.) se reproduzca en sitios dedicados a temas de teorías conspirativas y todas sus ramificaciones, o sitios dedicados a “la falsa muerte” DE NINGUNA MANERA AUTORIZAMOS SE NOS INVOLUCRE O RELACIONE CON ESOS SITIOS ENGAÑOSOS (Def.).

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Author: Gisela

Aún sin "la última lágrima..." Aunque la realidad es que: "...Tu y yo nunca estaremos separados. Es solo una ilusión. Forjada por las mágicas lentes de la percepción..." MJ ////// Recopilación de información y traducción al español realizada por Gisela F., para tributomj.com Se autoriza la reproducción de esta entrada en otros sitios,siempre y cuando se agregue 1) la (s) fuente (s) original (es) de la información 2) El vínculo a esta entrada de este blog. Todas las fuentes. EXCEPCIONES: No autorizamos que nuestro trabajo (Investigación, recopilación, traducción, etc.) se reproduzca en sitios dedicados a temas de teorías conspirativas y todas sus ramificaciones, o sitios dedicados a “la falsa muerte” DE NINGUNA MANERA AUTORIZAMOS SE NOS INVOLUCRE O RELACIONE CON ESOS SITIOS ENGAÑOSOS.

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